Η εφεύρεση της άμαξας συμπίπτει με την επινόηση του τροχού. Φαίνεται ότι πρώτοι χρησιμοποίησαν τα αμάξια οι λαοί της Μεσοποταμίας, οι Σουμέριοι και οι Χετταίοι και όχι οι Ασσύριοι όπως πίστευαν παλιότερα. Πρώτοι οι Αιγύπτιοι εφεύραν τον τροχό με μεταλλική στεφάνη και τον ακτινωτό τροχό, που αργότερα τελειοποίησαν οι Ασσύριοι. Είναι χαρακτηριστικό ότι στις πρώτες άμαξες οι ρόδες ήταν καρφωμένες στον άξονα, ενώ αργότερα τελειοποιούνται και οι ρόδες γυρίζουν ελεύθερες, γύρω από του ακίνητο άξονα.
Στην αρχαία Ελλάδα, συνηθέστερος τύπος άμαξας ήταν το άρμα. Το άρμα αποτελούνταν από μια επίπεδη βάση προφυλαγμένη από μπροστά και ανοιχτή από πίσω. Ο οδηγός στεκόταν όρθιος. Το άρμα ήταν δίτροχο γιατί δεν είχε βρεθεί ακόμη ο τρόπος ν' αλλάζουν διεύθυνση οι ρόδες και έτσι ο χειρισμός τετράτροχης άμαξας ήταν πολύ δύσκολος. Το άρμα χρησιμοποιούταν στις μάχες, στο κυνήγι, στις ιπποδρομίες, στις γιορτές και στους περίπατους.
Οι Ρωμαίοι, εκτός από το τέθριππο άρμα, χρησιμοποίησαν για τα ταξίδια άμαξες μεγαλύτερες, με τέσσερις τροχούς, που υπήρχε τρόπος να ταξιδέψει κανείς καθιστός. Είχαν γίνει στο μεταξύ προσπάθειες να συρθούν άμαξες από περισσότερα του ενός ζώα, πράγμα που συντέλεσε πολύ στην ανάπτυξη της άμαξας.
Άμαξα στα Χανιά
Η άμαξα άρχισε να χρησιμοποιείται ευρύτατα και σαν λεωφορείο. Οι άμαξες αυτές, πολλές φορές και διόροφες, σύρονταν από 6 - 8 άλογα και μετέφεραν επιβάτες από πόλη σε πόλη. Υπήρχαν εταιρείες λεωφορείων που εξασφάλιζαν τη συγκοινωνία με κανονικά δρομολόγια, τακτικές στάσεις σε διάφορα σημεία και καθορισμένο εισιτήριο. Επίσης γρήγορες και ελαφριές άμαξες χρησιμοποιούνταν για τη μεταφορά του ταχυδρομείου. Αυτές οι άμαξες ταξίδευαν συνέχεια και άλλαζαν άλογα στους σταθμούς.
Αναπαλαιωμένη άμαξα του 1470
Μεγάλα τετράτροχα κάρα που μετέφεραν γεωργικά προϊόντα με βάρος μέχρι 4 τόνους, χρησιμοποιούσαν τους λεγόμενους καρόδρομους οι οποίοι, αν δεν είχε προηγηθεί έντονη βροχόπτωση, έδιναν τη δυνατότητα σταθερής πορείας. Αυτά τα κάρα είχαν έλξη από 4 ή 6 ζώα. Στην Αγγλία μεταφέρονταν γεωργικά προϊόντα μέχρι και 8 τόνους με κάρα που είχαν έλξη 10-12 αλόγων. Οι τροχοί των κάρων είχαν πλάτος εξωτερικής στεφάνης μέχρι 18 cm για να μη βυθίζονται στη λάσπη.
Μεταφορές προσώπων με άμαξες γίνονταν το Μεσαίωνα μόνο για γυναίκες, παιδιά και υπερήλικες, καθώς επίσης για ανώτερους αριστοκράτες και κληρικούς. Το 1588 απαγόρευσε ο δούκας του γερμανικού Braunschweig στους πολεμιστές ιππότες να χρησιμοποιούν άμαξες, γιατί αυτό οδηγούσε σε χαλάρωση! Παρ’ όλα αυτά, η σημασία της άμαξας ως μέσο κοινωνικής ανάδειξης οδήγησε στη διάδοση και στην κατασκευαστική βελτίωσή της. Όσοι δεν είχαν την οικονομική δυνατότητα να διαθέτουν άλογο, μουλάρι ή γάιδαρο, έπρεπε φυσικά να μετακινούνται με τα πόδια.
«Galesche» στα τέλη του 17ου αιώνα
Στα τέλη του 17ου αιώνα επινοήθηκαν και οι ελαστικές αναρτήσεις των αμαξών που έκαναν τα ταξίδια σημαντικά πιο άνετα. Αρχικά χρησιμοποιήθηκαν σπειροειδή ελατήρια, πάνω στα οποία στηριζόταν η καρότσα. Δυσάρεστο μπορ είνα ήταν με αυτή την κατασκευή ότι ο θάλαμος έκανε διάφορες απρόβλεπτες ταλαντώσεις, αυτό ήταν όμως λιγότερο ενοχλητικό από τους κραδασμούς και τα τραντάγματα σε κάθε λακούβα του δρόμου. Αργότερα κατασκευάστηκαν επιμήκη ελάσματα, τα οποία σε πακέτα των 5 μέχρι 10 ελασμάτων διαφορετικού μήκους, περίπου όπως χρησιμοποιούνται ακόμα σήμερα σε βαρέα οχήματα, εξασφάλιζαν σημαντική απόσβεση κραδασμών.
Ένα όμορφο αμάξι με δυο άλογα
να μου φέρετε τα μάτια μου σαν κλείσω
τον ντουνιά με τα στραβά και τα παράλογα
καβαλάρης μια φορά να σεργιανίσω
Το ένα τ' άλογο να είναι άσπρο
όπως τα όνειρα που έκανα παιδί
το άλλο τ' άλογο να είναι μαύρο
σαν την πικρή μου την κατάμαυρη ζωή
Να χτυπώ το καμουτσίκι μου το άπονο
σαν της μοίρας μου τ' αβάσταχτα χαστούκια
και ν' ακούγεται τη νύχτα σαν παράπονο
σαν πενιά λυπητερή από μπουζούκια
Το ένα τ' άλογο να είναι άσπρο
όπως τα όνειρα που έκανα παιδί
το άλλο τ' άλογο να είναι μαύρο
σαν την πικρή μου την κατάμαυρη ζωή
video
Η εφεύρεση της άμαξας συμπίπτει με την επινόηση του τροχού.
Next
« Prev Post
« Prev Post
Previous
Next Post »
Next Post »
TOP εβδομαδας
-
Πέτρινα σπιτάκια με κόκκινες κεραμιδοσκεπές, λιθόστρωτα καλντερίμια, βυζαντινές εκκλησίες, πέτρινες κρήνες και τοξωτά γεφύρια, όλα σε φόν...
-
M παχαμες Ένα μαγικό σύμπλεγμα από 700 περίπου νησάκια και ατόλες, ροζ παραλίες, διάφανα καταπράσινα νερά, δροσιστικά κοκτέιλ, πολυτελή ξε...
-
Η θέση της Ελλάδας σε συνδυασμό με το ανάγλυφό της που περιλαμβάνει πλήθος από ψηλά βουνά και εκατοντάδες χιλιόμετρα ακτών, την έχει προικί...
-
Η Πομπηία ήταν πόλη της νότιας Ιταλίας, στην πλευρά της Τυρρηνικής θάλασσας, κοντά στη σημερινή Νάπολη. Χτίστηκε τον 5ο αιώνα από τους Έλλην...
-
Ζάππειο Μέγαρο Τράπεζα της Ελλάδος Προεδρικό Μέγαρο Πολυτεχνείο Παλιά Βουλή Νομισματικό Μουσείο - Ιλίου Μέλαθρον Εθνικό και Καποδιστριακό Π...
-
Θέλετε τα όνειρα σας να είναι... χρωματιστά; Μάθετε πώς θα βάλετε λίγο χρώμα στον τόπο που γεννιούνται τα όνειρά σας κυριολεκτικά... το υπν...
-
Η έρημη σήμερα Μονή βρίσκεται στη θέση Κάκαρος, σε απόσταση 11 χιλιομέτρων βορειοδυτικά από το χωριό Ζέλι της Λοκρίδας επάνω στο όρος...
-
Όσο μπαίνουμε πιο δυναμικά στο φθινόπωρο και πλησιάζουμε προς τον χειμώνα, τόσο μας έρχεται η όρεξη και η διάθεση να δώσουμε μια πιο cozy ν...