Οι ξενύχτηδες των μουσείων
Φωτογραφία: ΡΙΑ-Νόβοστι |
Στη Ρωσία πραγματοποιήθηκε η «Νύχτα των μουσείων». Εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι σε όλη τη χώρα, από το Βλαδιβοστόκ του Ειρηνικού Ωκεανού έως το Καλίνινγκραντ της Βαλτικής θάλασσας, συμμετείχαν στη διεθνή πολιτιστική εκδήλωση, η οποία ήταν το λογικό επακόλουθο της Παγκόσμιας Ημέρας των Μουσείων, εορταζόμενης στις 18 Μαΐου. Η Μόσχα είχε τους περισσότερους συμμετέχοντες στη «Νύχτα των μουσείων», ο αριθμός τους ξεπέρασε το ένα εκατομμύριο.
Η συρροή των «ξενύχτηδων των μουσείων» στη Μόσχα ήταν προβλεπόμενη. Στη ρωσική πρωτεύουσα η πολιτιστική εκδήλωση «Η νύχτα των μουσείων», από 18 έως 19 Μαΐου, διεξάγεται για έβδομη φορά και συμπεριέλαβε πολλά καινούρια πράγματα.
Ανοιχτά από το ηλιοβασίλεμα έως τα μεσάνυχτα, και ορισμένα μέχρι και το πρωί, ήταν τα μουσεία της Μόσχας, ο αριθμός των οποίων ξεπέρασε τα διακόσια. Αυτή τη φορά η εκδήλωση διεξαγόταν όχι τόσο εντός των εκθεσιακών χώρων, αλλά περισσότερο εκτός αυτών. Οι άνθρωποι εντασσόμενοι στην πομπή του καρναβαλιού με μουσική και χορό, με την ονομασία «Η νυχτερινή πορεία των μουσείων», μπορούσαν να περάσουν από πολλά σημεία πολιτιστικών εκδηλώσεων. Πολλοί «ξενύχτηδες» ενήργησαν ακριβώς με αυτό τον τρόπο. Άνθρωποι με ακαδημαϊκές προτιμήσεις πήγαν το βράδυ προς το Μουσείο Καλών Τεχνών Πούσκιν, έξω από το οποίο υπήρχε το σόου των ζωντανών αγαλμάτων, ενώ πιο κοντά προς τη νύχτα μαζευτήκαν στο σπίτι-μουσείο Τσαρίτσινο, για να ακούσουν τη συμφωνική ορχήστρα σε ανοιχτό χώρο.
Για εκείνους που τους αρέσει να τα έχουν «όλα μαζί και αμέσως», και προτιμούν μόνο τις νέες εξελίξεις της τέχνης, το πιο κατάλληλο μέρος αποτέλεσαν τα κέντρα της σύγχρονης τέχνης. Ένα από τα πιο δημοφιλή στην Μόσχα βρίσκεται στο χώρο του πρώην εργοστασίου κρασιού. Είναι το κέντρο «Βινζαβόντ» («Οινοποιείο»). Στις γκαλερί του το «Βράδυ των εκθέσεων» και στην πλατεία μπροστά από το συγκρότημα μαζεύτηκε ένας μεγάλος αριθμός ανθρώπων, είχαν υποσχεθεί να αφήσουν να πετάξουν μπαλόνια. Κυριαρχούσε η νεολαία. Πολλοί πηγαίνουν σε αυτό το κέντρο κατά τη «Νύχτα των μουσείων» για αρκετά χρόνια στη σειρά, όπως για παράδειγμα η φοιτήτρια Αικατερίνα:
- Πάντα πηγαίνω στο «Βινζαβόντ», εδώ όλα είναι διοργανωμένα τόσο ωραία! Θυμάμαι τα προπερσινά σόου με τη φωτιά, το ανοιχτό σινεμά – πάντα το έχουν. Τώρα ήμουν στη γκαλερί όπου εκτίθεται ο Αλιμπίεγιεφ, κοίταξα τα βίντεο έργα του, τώρα θα πάω στην πλατεία.
Μια άλλη ομάδα νεαρών ήρθε στο «Βινζαβόντ», περιμένοντας στη σειρά για να δουν την έκθεση του διάσημου Ισπανού καλλιτέχνη του 20ου αιώνα Χουάν Μιρό. Για τις εντυπώσεις της μιλά η μέλλουσα αρχιτέκτων Λαρίσα Κοβαλιόβα:
- Επισκέφθηκα το Μουσείο της Σύγχρονης Τέχνης, για να δω τον αγαπημένο μου Χουάν Μιρό. Είμαι γεμάτη χαρά! Υπήρχε μια αίσθηση ότι βρίσκεσαι στο στούντιο του Μιρό, διότι εκεί όντος φέρανε όλο το δωμάτιό του μαζί με όλα τα έπιπλα, και φυσικά και η παλέτα του ήταν εκεί. Πολλά είναι τα έργα, όλα τους πολύ θετικά. Είναι ένα είδος αισιόδοξου σουρεαλισμού. Πολύ ωραία όλα αυτά!
Φυσικά δεν ήταν μόνο στη Μόσχα «πολύ ωραία». Στην Αγία Πετρούπολη, στο κέντρο «Εράρτα» για παράδειγμα, διεξήχθη η «νύχτα των χίπη» με τη ντίσκο με τα ακουστικά στα αφτιά. Το Μουσείο των λαών της Σιβηρίας του Νοβοσιμπίρσκ διοργάνωσε εργαστήρια κατασκευής λίθινων εργαλείων και αρχαίας ύφανσης. Και στο Νίζνι Νόβγκοροντ στο Βόλγα ποταμό, τα μουσεία διοργάνωσαν μια παρέλαση συλλόγων ιστορικής αναπαράστασης με μια πραγματική μάχη με κανόνια!..